ایرنا نوشت: آیا صنایع خراسان رضوی پا به میدان ورزش خواهند گذاشت؟ یادکرد «تاج فیروز» از ابومسلم و پیام :: باشگاه فرهنگی ورزشی ابومسلم خراسان

وبگاه اطلاع رسانی

باشگاه فرهنگی ورزشی ابومسلم خراسان
۱۷ سال یار و همراه رسانه ای هواداران ابومسلمی

ایرنا نوشت: آیا صنایع خراسان رضوی پا به میدان ورزش خواهند گذاشت؟ یادکرد «تاج فیروز» از ابومسلم و پیام

  • ۱۳

دیر زمانی از آن نمی‌گذرد که نام ورزشکاران خراسان رضوی در رشته‌های مختلف ورزشی کشور می‌درخشید و با تیم‌داری سرمایه‌داران این خطه بسیاری از نام‌آوران این عرصه، خراسانی بودند اما امروز دیگر از آن افتخارات و نام‌ها جز خاطره‌ای نمانده است.

به گزارش ایرنا، دیگر چندین سال است که جوانان خراسان رضوی با یادکرد روزهای طلایی ورزش استان، با حسرت می گویند "یاد روزهای پرافتخار خراسان رضوی در لیگ‌های برتر بخیر"، روزهایی که خراسان یکی از قطب های اصلی و نام آشنای فوتبال ایران بود، زمانی ۲ تیم "ابومسلم" و "سیاه جامگان"، "پیام خراسان" و "پدیده" در رقابت های لیگ برتر فوتبال حضور داشتند ولی امروز این تیم ها به دلیل مسائل متعدد به ویژه موضوع مالکیتی دچار بحران مالی و منحل شده‌اند و تنها خاطره ای از آنها در اذهان مانده است.

در تازه‌ترین مورد، همین ماه جاری بود که تیم هندبال سبزوار، به عنوان تنها نماینده خراسان رضوی در لیگ برتر، با وجود استعدادها و قابلیت‌های فنی چشمگیر و کسب سهمیه لیگ برتری، پس از انتظاری طولانی و رایزنی گسترده برای یافتن پشتیبان مالی، به علت نبود اسپانسر و نداشتن بودجه لازم، شانس حضور در این رقابت‌ها را از دست داد.

خراسان رضوی یکی از استان‌های مستعد و دارای ظرفیت‌های بسیار در رشته های مختلف ورزشی در سطح کشور محسوب می‌شود که تیم های ورزشی استان در مسابقات لیگ های فوتبال، فوتسال، هندبال، کشتی، بیسبال، بسکتبال، جودو و کبدی حضور داشتند و افتخارات زیادی برای این منطقه کسب می کردند اما امروز ورزش حرفه‌ای استان دچار چالش جدی شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با درک از مسائل و مشکلات حوزه ورزش استان دست کمک به سوی صاحبان صنایع دراز کرده است، چنانکه دیروز (چهارشنبه) در نشست ماهانه مدیران انجمن‌های تخصصی ذیل خانه صنعت، معدن و تجارت استان حضور یافت و با تشریح وضعیت ناخوشایند ورزش حرفه‌ای استان و نقش پررنگ ورزش در کاهش آسیب ها و ایجاد نشاط اجتماعی از صاحبان صنایع و سرمایه‌داران برای تیم‌داری و مشارکت در حل بحران‌های مالی این بخش استمداد طلبید.

علیرضا تاج‌فیروز گفت: ورزش استان از منظر ورزش حرفه‌ای جایگاه اصلی خود را از دست داده است، زمانی تیم‌های "پیام" و "ابومسلم" خراسان در لیگ برتر فوتبال اسم و رسمی داشتند و شور و حال عجیبی به جوانان می‌دادند و حتی صنعتگران نیز با علاقه بیشتری وارد حوزه ورزش می‌شدند، بسیاری از اعضای تیم ملی کشتی از جوانان خراسانی به ویژه مشهدی بودند، اکنون حتی یک مشهدی هم در ترکیب تیم ملی کشتی نیست، اوضاع ما در باقی رشته ها نیز بهتر از این نیست.

وی بیان کرد: در سال های نه چندان دور، خراسان رضوی در بسیاری از رشته‌های ورزشی در کشور پیش‌رو بود و کم نبودند صاحبان صنایعی که بخشی از سرمایه خود را به حوزه ورزش اختصاص می‌دادند، اما چرا چنین شد؟ شاید سوء مدیریت ها در سالهای گذشته باعث شده است که وضعیت ورزش حرفه‌ای در استان دچار چنین وضعیتی شود.

وی مساله اصلی حوزه ورزش حرفه‌ای خراسان رضوی را "تیم‌داری" دانست و گفت: تیم‌داری در رشته "جودو" سالی ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال هزینه برمی‌دارد، در والیبال و هندبال سالی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال ... اما این رقم‌ها در فوتبال بالاتر است و شاید به سالانه ۲ هزار میلیارد ریال برسد. این رقم ها نباید برای صاحبان سرمایه چندان زیاد باشد، حضورشان و تیم‌داری در این رشته‌ها باعث ایجاد انگیزه برای جوانان خواهد شد تا با ورزش کردن در میادین و مسابقات شرکت کرده و خوش بدرخشند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: زمانی که اقدام به استعدادیابی ورزشی در بین جوانان می‌کنیم، همواره استعدادهایی در مناطق کم برخوردار شناسایی می‌شوند که اگر روی آنان سرمایه‌گذاری شود قادرند در مدت یک تا ۲ سال به تیم ملی راه یابند.

صنایع خراسان رضوی پا به میدان ورزش خواهند گذاشت؟

سرانه فضای ورزشی در خراسان رضوی، ۳۵ صدم مترمربع

خراسان رضوی نزدیک به هشت میلیون نفر جمعیت دارد اما سرانه فضای ورزشی آن به هیچ وجه متناسب با این جمعیت نیست، آن هم در شرایطی که خراسان رضوی به دلیل مهاجرپذیری از یک سو و وجود زائران و مسافرانی که سالانه افزون بر ۳۰ میلیون نفر برآورد می‌شوند، از سوی دیگر ناهنجاری های اجتماعی و مشکلات عدیده ای را در حوزه زیرساختی به دوش می‌کشد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی به نقش سرمایه‌داران در کمک به آسیب دیدگان اجتماعی اشاره کرد و گفت: هم اینک نیز بسیاری از خیران یا حتی صنعتگران، زندانیان را آزاد می‌کنند، اردوگاه ترک اعتیاد راه می‌اندازند، بیمارستان می‌سازند و بسیاری از کارهای عام المنفعه را انجام می‌دهند، اما اگر همین افراد این سرمایه‌ها را به توسعه زیرساخت های ورزشی اختصاص دهند تا جوان ما سرگرم امور ورزشی شود، دیگر سراغ ناهنجاری ها نخواهد رفت.

تاج‌فیروز اضافه کرد: زمانی بنگاه‌های اقتصادی یا کارخانه‌داران در کنار سوله‌هایشان مجموعه‌های ورزشی یا استخر می‌ساختند تا کارگران و کارکنان آنها بتوانند اوقات فراغتشان را در این مجموعه‌ها به ورزش بپردازند، اما امروز نقش سرمایه‌داران صنعتی در ساخت مجموعه‌های ورزشی بسیار کمرنگ شده است.

سرانه سالنهای ورزشی در خراسان رضوی ۱.۲ مترمربع و میانگین سرانه فضای ورزشی در استان ۳۵ صدم مترمربع است، در شهر مشهد این میزان به هفت میلی متر مربع می‌رسد که در واقع فاجعه استوی ادامه داد: سرانه سالن های ورزشی در خراسان رضوی ۱.۲ مترمربع و میانگین سرانه فضای ورزشی در استان ۳۵ صدم مترمربع است، در شهر مشهد این میزان به هفت میلی متر مربع می‌رسد که در واقع فاجعه است، البته برای افزایش این سرانه‌ها در سه سال اخیر از ظرفیت های قانونی از جمله مولدسازی بهره گرفته شده و سرانه ۳۵ صدم به یک مترمربع رسیده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی به پیگیری این اداره برای راه‌اندازی یک طرح ورزشی راکد اشاره کرد و گفت: ۱۸ سال از ساخت مجموعه ورزشی هفت هزار نفره "ثامن الائمه" مشهد می‌گذشت، طرحی که در سال ۱۳۸۵ اجرایی شده و بعد از گذشت ۱۸ سال تنها ۴۳ درصد پیشرفت اجرایی داشت، کل پولی که پارسال شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به این طرح اختصاص داد ۱۰۰ میلیارد ریال بود، که با این پول طرح تا ۳۰ سال دیگر نیز پایان نمی‌یافت در حالی که برای اتمام آن ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز بود.

تاج‌فیروز اضافه کرد: با پیگیری‌هایی که انجام گرفت و کمک های وزرات ورزش و جوانان، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مجموعه ورزشی "ثامن الائمه" تامین و اجرای آن از خرداد امسال دوباره از سر گرفته شد که بعد از گذشت چهار ماه امروز تقریبا آماده بهره برداری شده و باعث افتخار استان است.

صنایع خراسان رضوی پا به میدان ورزش خواهند گذاشت؟

مشارکت در ورزش چه نفعی برای صنعتگر دارد؟

به اذعان بسیاری از صنعتگران، فروش کالای تولیدی آنها در بازار، بُردشان در این عرصه است اما زمانی برگ برنده را در دست دارند که بتوانند آن کالا را به نحو موثری در بازار معرفی کنند و یکی از روش های معرفی، تبلیغ از طریق قرار گرفتن ویژند آنها روی پیراهن ورزشکاران، بیلوردهای اطراف زمین ورزشی یا اطلاعات رسانه‌ای پیرامون آن تیم ورزشی است و از این نظر می‌توان حضور صنعتگر و سرمایه‌گذاری او در این عرصه را مزیت‌دار قلمداد کرد.

مدیرعامل هلدینگ اقتصادی "نیان الکترونیک" که پیش از این در حوزه والیبال تیمداری کرده و تیمی را به لیگ برتر رسانده است، گفت: متاسفانه سازمان بورس و اوراق بهادار، اجازه ادامه فعالیت در عرصه تیم‌داری در حوزه والیبال را به این شرکت نداد.

محمدعلی چمنیان افزود: زمانی که تیم والیبال "نیان الکترونیک" فعال بود و در مسابقات لیگ حضور داشت، بعد از هر مسابقه تیم، به اذعان خود مدیران بوستان ملت مشهد، خیلی از جوانان به این بوستان آمده و والیبال بازی می‌کردند و به واسطه آنها شمار انبوهی از مردم در بوستان جمع شده و بازی آنها را تماشا می‌کردند، رویای بسیاری از این جوانان و حتی جوانان شهرستانی این بود که وارد تیم "نیان الکترونیک" شده و در مسابقات لیگ شرکت کنند.

وی اظهار کرد: بی تردید تیم‌داری فعالان صنعتی در عرصه ورزش می‌تواند انگیزه زیادی برای جوانان به منظور حضور در ورزش حرفه‌ای ایجاد کند و این در نهایت منجر به نشاط اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی می‌شود، اما از آنجا که هزینه‌های تیم‌داری در برخی از رشته‌ها مانند فوتبال برای یک شرکت اقتصادی خصوصی نیز بالا است، پیشنهاد می‌شود صندوق عمومی یا کنسرسیومی برای حضور همه شرکت ها و جمع آوری سرمایه‌های آنها راه‌اندازی شود تا از این طریق بتوان به ورزش حرفه‌ای استان کمک کرد.

پیشنهاد می‌شود صندوق عمومی یا کنسرسیومی برای حضور همه شرکتها و جمع آوری سرمایه‌های آنها راه‌اندازی شود تا از این طریق بتوان به ورزش حرفه‌ای استان کمک کردیکی دیگر از صنعتگران و رییس انجمن تولیدکنندگان قالب سازی- تراشکاری و ریخته گری خراسان رضوی نیز گفت: قبل از هر چیز در ورزش نیاز به ویژند و اصالت داریم، اگر بخواهیم در ورزش ویژندسازی کنیم، ۵۰ سال طول می‌کشد تا دوباره تیمی با نام "ابومسلم" یا "سیاه جامگان" در خراسان رضوی شکل گیرد، هنوز هم مشخص نیست چرا مسوولان استان خواستند که دیگر اسمی از این ۲ تیم نباشد.

عباس سادات افزود: از سوی دیگر هزینه‌های تیمداری در ورزش برای صنعتگران بالا است و من نیز با پیشنهاد تشکیل یک کنسرسیوم برای مشارکت همه فعالان اقتصادی موافق هستم، این کنسرسیوم می‌تواند مشارکت شرکت های دولتی و بنیادهایی مانند آستان قدس رضوی، شهرداری و شرکت های خصولتی را نیز جلب کند.

وی بیان کرد: آستان قدس رضوی مجموعه ورزشی امام رضا(ع) را ساخته است اما این مجموعه هنور جنبه استفاده همگانی ندارد، افزون بر این تیم‌های فوتبال مانند "سپاهان، ذوب آهن، مس کرمان، آلومنیموم اراک" توسط شرکت های دولتی مدیریت می‌شوند، هرچند چنین شرکتهایی در خراسان رضوی نیستند اما شرکت های نیمه دولتی نیز وجود دارند که می‌توانند در عرصه تیم داری کمک حال ورزش استان باشند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: استان ما در برخی از شاخص های مربوط به ناهنجاری های اجتماعی رتبه‌دار است و برخی از این ناهنجاری ها از طریق ورزش رفع می‌شود، که متاسفانه امروز از همه این مباحث بی بهره هستیم.

فیروز ابراهیمی اظهار کرد: تلاش خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی آن بوده است که با کمک روسای انجمن ها، بتوان ۱۰۰ واحد بزرگ معدن و صنعت استان را سازماندهی کرد تا بتوان مشارکت آنها را برای رفع مشکلات بخش ورزش جلب کرد.

ایرنا

:: لینک کوتاه مطلب :: aboumoslem.ir/post/3453



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی



اندیشکده بین المللی فرهیخت حامی وبگاه